måndag 4 augusti 2008

Feta barn

Vid poolen för ett tag sedan satt jag och Stellan förundrade över hur mycket överviktiga barn det finns. Nu menar jag inte småfeta rackare utan riktiga valar.
Vi diskuterade hur en 12 årig unge kan väga nittio kilo och kom fram till att föräldrarna till 90% är att skylla. De här barnen har uppenbarligen vuxit upp med föräldrarnas inställning att godis och pommes frites varje dag är helt ok. Fine, alla föräldrar vet uppenbarligen inte vad som är nyttigt men hur kan sedan vara så slöa att de inte bryter trenden när de utan tvekan märker hur deras barn stadigt går från liten, knubbig men söt till att bli en valkig planet?

Jag tror lätt att man kan skita i att över huvud taget ge barnen godis eller chips. Skulle jag vara far och uppfostra ett barn med att morötter är det godaste som finns och endast får ätas på lördagar och någon gång ibland efter maten tror jag att ungen skulle ge fan i godis. Han eller hon skulle sukta efter lördagarna och moröttspåsen och tänk er synen den lille saten skulle ha efter tio år. Värsta fladdermusen!

Jag tror jag ska skriva en manual för föräldrar. Den ska vara simpel och innehålla exempelbilder på barn av olika varianter. Det ska finnas bilder på varje barn från att de var ett år till och med året de fyllt femton. Man väljer sedan den unge som man tycker motsvarar bilden hur man vill att ens eget barn ska se ut i den åldern. Då kan man se hur barnet på bilden har levt sina tio första år. Kost, motion och andra vanor. Sen är det bara att kopiera!
Alla får välmående glada barn, ingen blir mobbad och mina barn kommer inte se någon skillnad på dag eller natt.

Theo

Inga kommentarer: