lördag 30 augusti 2008

Att finta en kontrollant

Jag tror jag är inne i någon sorts förvirrad period. Jag glömmer allt, tappar bort allt jag äger, lämnar nyckeln kvar i cykellåset och glömmer bort vart jag ställt den. Srang på en civilkontrollant på s-bahn igår. Jag beslutade för några dagar sedan att lägga sjuttio sura euro på ett månadskort men detta jag så klart glömt hemma. Jag har länge planerat att bara springa som en tok om jag åker fast utan biljett men när det väl kom till kritan var jag inte så kaxig. Att betala fyrtio euro böter för att jag glömt kortet hemma var dock inget alternativ.

-Biljetten tack.
-Har tyvärr ingen.
-Okej då kliver vi av tåget här och så får jag se din legitimation.
-Har tyvärr ingen.
-Var kommer du ifrån?
-Stockholm.
-Passet då?
-Glömt hemma tyvärr.
-Då måste jag ringa polisen om du inte kan legitimera dig.
-Ok. (Hade varken pass eller legg med mig och misstänkte att det där med polisen bara var lite hot)
-Hmm… bor du här?
-Nej, jag har varit här sedan ett par veckor på semester. Jag kan ge dej min adress i Stockholm?
-Nej, jag vet inte om det är du som bor där
-Ok.
-Du får betala fyrtio euro här och nu.
-Har inte så mycket.
Här började han tappa tålamodet och hotade lite mer att han skulle ringa polisen och gnällde lite i övrigt om att jag var dum i huvudet som åkte omkring i Berlin utan pass. Det skulle han aldrig göra om han var på besök i Stockholm.
Efter ett tag gav han mig en lapp och bad mig skriva ner namn, födelsedatum och adress i Stockholm.

Börje Larsson– 860705-0276
Löksvängen 4
13140 Stockholm

Jag övervägde en stund att ge adressen till någon polare hemma i Nacka men kunde inte komma på någon jag tyckte förtjänade att betala fyrtio euro.
Han tog lappen och förhörde mig på mitt personnummer och postkod. Klippsk som jag är hade jag bara ändrat ett par siffror och kunde rabbla numrena och även stjärntecken som värsta Börje Larsson.
Kontrollanten var nöjd och det var jag med. Jag hoppade på s-bahn igen, glömde min påse med öl på stationen, åkte åt fel håll men kom till slut fram, glad som fan.

Theo

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag älskar att swweeeeeeeden funkar lika bra berlin 2008 som milton keynes anno 2004

Anonym sa...

kronisk förvirring.
signerat theo bolin.

Anonym sa...

undrar bara om du ville att de skulle vara löks-vägen eller lök-svägen?

Anonym sa...

du borde skickat boten till sverre. jag är har varit skitirriterad på honom hela veckan