onsdag 13 augusti 2008

En sneak peak ner i helvetet

I och med att vi har flyttat igen var vi för ett par dagar sedan tvungna att ta itu med lite pappersarbete. Jag gillar varken papper eller arbete vilket gör det svårt att stå ut här. I Tyskland är nämligen pappersarbete en folkkär syssla och utövas med stor entusiasm. Först gå till en tant, ta en lapp, stå i en kö till en ny tant, få ett papper, fyll i pappret, ta en lapp och sätt dig att vänta på att få visa upp ditt papper för en sista tant. Väntan att få träffa den sista tanten visade sig ta ett tag även den här gången. En och en halv timme närmare bestämt. Vi satt med ett trettiotal andra i ett grått rum och stirrade. Efter någon kvart kom tvångstankarna som vanligt smygande. Hur skulle folk reagera om jag ställde mig halvnaken på stolen, heilade och pissade gubben framför mig i nacken? Förvåning tror jag skulle ha varit den vanligaste följden. Jag gick på toaletten istället.

När jag kom tillbaka satt det en tant på min plats bredvid Stellan. Stellan hade roat sig med att säga att platsen var ledig och tittade ytterst busig och nöjd på mig. Jag satte mig på en annan stol och såg mig omkring.
Eftersom att alla som har flyttat måste komma dit var det ingen speciell typ av människor där. En ren blandning Berlinare. Alla var minst lika uttråkade som jag och jag undrade vem som med störst sannolikhet skulle flippa ur först. Mitt val föll på den ensamme invandrarkillen som inte kunde sitta stilla eller den väldigt svettiga kostymmannen. Efter tjugo minuter sov kostymmannen men invandrarkillen hade det inte lätt. Han visste inte hur han skulle sitta och tittade hela tiden upp mot nummerskylten. Han hade även börjat svära lite. Plötsligt ställde han sig tvärt upp, gick mot dörren, örfilade en krukväxt och gick ut. Han kom dock tillbaka efter någon minut och ställde sig lutandes mot dörrkarmen. Mumlade något argt och tittade på nummerskylten som inte hade ändrats innan han gick och satte sig igen och tittade tomt in i väggen. Jag kollade om Stellan hade något kul för sig men han satt och tittade slött på bruden i hörnet som bjöd på en ordentlig urringning.

Scheisse! Hojtade plötsligt en medelålders kvinna och jag tittade dit. Överaskad att hon skulle vara den som flippade. Däremot hade hon anledning att göra det eftersom hennes treåriga son tydligen behövde kissa när hon hade nästa nummer. Hon löpte iväg och jag var väldigt sugen på att ta hennes nummer men bestämde mig för att inte göra det. Hon hann ändå komma tillbaka föresten.

Någon kvart senare var det faktiskt min tur och jag gick apatisk men lättad in till sista tanten och slängde upp lappen. Hon tog den, tittade slött på den, knappade in något på sin dator, gav mig en verifikation och sedan gick jag. Tack för titten!

Theo

1 kommentar:

Anonym sa...

Jävligt kul inlägg!!