lördag 26 juli 2008

Lägen(ny)heter

Strax efter klockan åtta stack Stellan in sitt lurviga huvud och undrade om inte jag också var väldigt pigg. Nej. Några timmar senare gav jag med mig och sitter nu och lurar på balkongen.
Det blev alltså ordentligt med sömn, andra natten i vår nya lya. Vi hyr den i sex veckor av en halvmexare som har stuckit på pinata-vm tror jag. Lägenheten är i alla sehr schön. En stor tvåa näst högst upp med schwainigt nice balkong. Den är nyrenoverad, helt vitmålad med vita möbler och när vi äter frukost på balkongen i 27 grader för man tydliga medelhavsvibbar.
Det är rätt kul att alltid hyra i andra hand av folk man inte känner. Man lever deras hemmaliv på något sätt. Först bodde vi hos wannabe indiern Holger vars lägenhet var söndersmyckad med glada kor, tjocka gurus och böntempel. Jag tror hans säng var ett bord med avsågade ben och endast en duk på. Lite fakirstil. Sedan bodde vi i mugg-Svens etta med mögel på väggarna och knarkare som strök runt utanför fönstret. Dock runt hörnet från vår favvoklubb ”Watergate” vilket vägde upp en del. Den tillvaron slogs vi med i ett par månader och flyttade sedan till Harzerstrasse 3. Så som vi bodde där kan jag undra om jag någonsin kommer få bo igen. Plats var något det lesbiska paret som vi vanliga fall bodde där, inte saknade. 110 kvadrat, två balkonger, tokfräscht osv. Alla lägenheter vi haft har även legat i centrala Berlin med gång eller cykelavstånd till allt vi vill komma åt. De har även legat i lite olika delar av stan. Dock alltid i östra Berlin eftersom väst inte har så mycket spännande att bjuda på. Nu bor vi i stadsdelen Friedrichshain som vi inte är helt hemma i. Det har i alla fall börjat bra med en hel del berlinska pinglor och morrande bilar som Stellan ylar efter och ikapp med.
Klart och betalt.

Theo

Inga kommentarer: