måndag 25 maj 2009

Konstigt vaaaa...?

Jag var på fest på Konstfack i helgen. Det kändes lite som att vara tillbaka på en klassfest i lågstadiet. Korridoren där festen ägde rum (underligt val av lokal) var tapetserad med teckningar i glada färger, det låg leksaker lite överallt som förmodligen var någon konstig konst samt att kläderna festdeltagarna bar kunde mycket väl ha varit framlagda på en stol av deras mammor. Det var för korta brallor med för långa linnen, tröjor med katter, och skor som såg ut att vara väldigt… praktiska. Det var inte svårt att urskilja konstfolket ur mängden. Tjejerna försökte se ut som små sura män och killarna försökte se så tjejiga ut som möjligt med smink, långt hår och klänningliknande tröjor. Det som skiljde festen från ett disco i tvåan var dock att nivån av d-dänga var markant högre här. Det var ett jävla skålande, skrålande, ålande och målande. Något som måste vara trivsamt med att vara konstelev är att de har ett skönt försprång i samhället. Hur mycket de än gör bort sig kan de alltid skylla på att det är konst. Förstöra ett tåg, lura ett sjukhus eller bygga sig ett hus mitt i stan. Det faktumet hade räddat mig från en arg vakt om jag hade varit lite mer alert. Min kompis Jocke kom springandes från ingenstans med en brandsläckare som han hivade i armarna på mig i förbifarten. Förbryllad tittade jag ned på den och när jag tittade upp igen stod det en liten arg och andfådd konstvakt och stirrade på mig. Hon undrade om jag var elev där. Hade jag svarat ja hade jag förmodligen fått en klapp på axeln och ett högt betyg eftersom stölden av en brandsläckare lämpligt hade blivit omvärderad till tja, abstrakt konst. Tyvärr svarade jag nej på frågan och blev därmed önskad att lämna lokalen. Men jag hade ju faktiskt inte gjort något och vägrade därmed lyda order från den lilla åttaåriga mobbaren. Det gick enklare än väntat och hon tappade intresset och hasade tillbaka med brandsläckaren.
Idag har jag utfört lite knegarkonst här hemma. Flyttat en jävla massa tunga stenar och lagt i en fin rad längs huset. Funtar på att gå ut och skrika lite på latin och knäcka ett ägg på stenarna och söka till Konstfack.

T

Inga kommentarer: