söndag 27 december 2009

Julmarknader

... är så fantastiskt trista. Samma gamla lusekoftor som någon glöggad lusig tant, huttrandes tittar fram bakom. År efter år med deppiga låtsas-samer bakom en hög brända mandlar. Det är inte mycket som skiljer julmarknaden på Plattan med den vanliga marknaden på Hötorget.
Det är ändå skönt att den biten är avklarad. Och visst slutar man spela julmusik efter julafton? Jag tror det. En myyyycket uttjatad genre. Om det är något som klår Michael Jackson i listan på mest sönderspelade låtar så är det all julmusik. En jefla tur att MJ inte hann göra en julskiva.

Julmat är för övrigt en kul grej. Det är kul för det är gott men också för att all mat man äter på högtider ser likadan ut. Jul, påsk och midsommar. Sill, potatis, köttbullar och prinskorv samt tillhörande must (midsommarmusten kommeri år I'm shår). Sedan finns det ett par grejer som sticker ut på respektive buffé. Julskinka på julen, ägg på påsk och kanske inget speciellt på midsommar. Men det är lugnt. Jag tycker däremot att man borde käka julskinka under alla högtider. Man ska alltid kunna ta en skiva Julskinka, påskskinka, midsommarskinka, sensommarskinka, födelsedagsskinka, namnsdagsskinka, bröllopsdagsskinka, studentskinka, inflyttningsskinka... You name it. Det kommer gå åt grisar om jag blir statsminister.

Här är årets julkort från min familj. Jag är inte säker men jag känner att det skulle kunna vara det fulaste som skickats från en familj till en annan.



T

1 kommentar:

Unknown sa...

ha ha, ni ser verkligen knäppa ut- är det där nils? lite svår att urskilja. jag hade samma idé under julhelgen, att jag skulle få hela familjen samlad, men obs man måste ha en person som knäpper bilden också - ringa på hos grannen? blev aldrig aktuellt, för det hände aldrig att alla var vakna och dessutom påklädda samtidigt. Familjebild nästa år 2011? who knows.. Ni är fina i alla fall!!!!!